۱۰ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۴۳

سرهنگ کاشانی:

10 دی حادثه ای عبرت آموز بود/ شهدای دهم دی ماه سند حقانیت انقلاب اسلامی است

10 دی حادثه ای عبرت آموز بود/ شهدای دهم دی ماه سند حقانیت انقلاب اسلامی است

شرق استان تهران - خبرگزاری مهر: رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس جنوب شرق استان تهران با تأکید بر عبرت آموز بودن حادثه 10 دی گفت: شهدای دهم دی ماه سند حقانیت انقلاب اسلامی است.

سرهنگ محمد کاشانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال 1357 رژیم پهلوی در سراشیبی سقوط قرار گرفت و مردم ایران با رهبری امام خمینی(ره) از این فرصت استفاده کرده و نسبت به عملکرد شاه اعتراضات بیشتری را از خود نشان دادند.

 رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس جنوب شرق استان تهران افزود: دهم دیماه 1357 در شهرستان ورامین به عنوان نقطه عطفی در تاریخ سیاسی و مبارزاتی مردم این دیار ثبت شده که طی آن سه تن از بهترین انسان های ورامین در دفاع از ارزش های اسلامی جان خود را نثار کردند و حقیقتا شهدای دهم دی ماه سند حقانیت انقلاب اسلامی هستند.

وی ادامه داد: شهیدان میرزایی، کریمی و شیرازی در دهم دیماه 1357 به شهادت رسیدند و درخت انقلاب را آبیاری کردند به طوری که یکماه بعد، خون مطهر این شهدا ثمر داد و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به پیروزی رسید.

سرهنگ کاشانی اضافه کرد: دهم دیماه حادثه ای عبرت آموز بود و شهدای 10 دی 1357 ورامین مانند نگینی درخشان در آسمان این دیار می درخشند زیرا در مظلومیت جان دادند و خداوند به مظلومیت آنان برکت داد تا برای همیشه تاریخ  در ذهن و یاد مردم ورامین جاودانه بمانند.

این مسئول عنوان کرد: در دهم دیماه 1357 مردم ورامین مغازه ها و بازار را به نشانه اعتراض تعطیل کرده و خواستار بازگشت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی شدند و اقدامات ستمکارانه رژیم پهلوی را محکوم کردند اما مأموران شاه که خاطره خوشی از مبارزات مردم ورامین نداشتند با تیراندازی های مکرر به سوی مردم بی دفاع عده ای را به شهادت رسانده و برخی را مجروح ساختند.

وی بیان داشت: در خیابان شهدا ورامین شهید حسن کریمی از فرهنگیان منطقه با گلوله مأموران شاهنشاهی به شهادت نائل آمد که این حادثه باعث شد تا خشم مردم انقلابی ورامین دوچندان شود، به همین خاطر پیکر شهید کریمی را بر دوش گرفته و شعار این سند جنایت پهلوی است را سردادند که نیروهای نظامی دوباره شروع به تیراندازی به سوی مردم کرده که در نتیجه شهیدان شیرازی و میرزایی نیز به شهادت رسیدند.

کاشانی تأکید کرد: پس از این حادثه روزهای سختی بر مردم ورامین حکمفرما شد و بسیاری از انقلابیون دستگیر و به ساواک منتقل شدند و مورد شدیدترین شکنجه ها قرار گرفتند اما هیچ کدام این اعمال، سبب نشد تا مردم ورامین از راه و هدف خود دست بردارند.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس جنوبشرق استان تهران یادآور شد: مردم ورامین در 15 خرداد 1342 و 10 دی 1357 نشان دادند که در دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی تا پای جان ایستاده اند و به تعبیر رهبر کبیر انقلاب اسلامی جوانان ورامینی حق ویژه ای گردن انقلاب دارند.

وی گفت: سازمان مخوف ساواک فقط در مراکز استانها ایجاد می شد و شهرستان های تابعه زیر نظر ساواک استان بودند اما مجاهدت و دلاوری های مردم ورامین سبب شد تا شاه یک ساواک مستقل را در ورامین ایجاد کند و این دیار به دلیل پایداری مردم ورامین در دفاع از انقلاب اسلامی، از اولیه ترین امکانات در زمان شاه محروم بود.

سرهنگ کاشانی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز مردم ورامین همواره در دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی حضور داشتند که تقدیم 1400 شهید در دوران دفاع مقدس و حضور فعال در جنگ تحمیلی نمونه کوچکی از این مدعاست.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: در نهم دی 1388 نیز بار دیگر مردم ورامین نشان دادند که خون کفن پوشان ورامینی در رگ های آنان جریان دارد، به همین خاطر برای دفاع از ولایت فقیه و مبانی انقلاب اسلامی کفن پوشیدند و با پای پیاده مقابل بیت مقام معظم رهبری آمدند و نشان دادند که همواره در کنار رهبری و ولایت هستند.

وی اضافه کرد: شهدا رفتند تا امروز ملت ایران در آسایش و امنیت کامل زندگی کند، به همین خاطر پاسداری از خون مطهر شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی وظیفه همه مسئولان و مردم ایران است.

کاشانی گفت: دشمن بداند تا زمانی که یاد شهید میرزایی ها، شیرازی ها، گلعباسی ها، کریمی ها و سهم دینی ها در میان ملت ایران زنده است، هیچگاه نخواهند توانست در دژ مستحکم مردم نفوذ کرده و نظام اسلامی را از پای درآورد.

لازم به ذکر است که شهیدان محمد حسین شیرازی و ابوالفتح گلعباسی، حسن کریمی، تقی روستایی، حسن الیکاهی، سید مهدی سید فاطمی، احمد میرزایی، محمود میرزایی، سهم دینی و حسن پازوکی، ده شهید سال 1357 منطقه ورامین را تشکیل می دهند.

امروز یادمان شهیدان 10 دی 1357 ورامین در مقابل امامزاده کوکب الدین به عنوان مکان شهادت این ستارگان درخشان، مایه برکت خیابان شهدا شده است و هر روز مردم ورامین با حضور در مقابل این نماد به مقام شامخ این شهیدان ادای احترام می کنند و اعلام می دارند که راه این بزرگان هرگز فراموش شدنی نیست و هیچگاه چراغی که شهدا روشن کرده اند، خاموش نخواهد شد.

کد خبر 2205763

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha